RTS är framtiden

05 april 10:04

Niclas Gustavsson, SDATS Madrid 2019

LFV och Saab var först ut med driftsättningen av Örnsköldsvik 2015. Nu, några år senare har ett 40-tal länder planer för RTS, Remote Tower Services. De vill säga att samla tornflygledning i digitaliserade kontrollcentraler.

– London City, som drivs av brittiska NATS och där vi leverarar tekniken, kommer driftsättas i år eller i början av nästa år. Det är en stor flygplats med mycket trafik, säger Niclas Gustavsson som ansvarar för affärsutveckling och internationella affärer på Saab Digital Air Traffic Solutions. Vi har också en anläggning i Leesburg i USA och där FAA driver valideringen och förberedelser för driftsättning.

SDATS, Saab Digital Air Traffic Solutions, är bolaget som LFV och Saab gemensamt bildade 2016 för att kunna sälja de operativa erfarenheter och tekniska system som gjordes från världens första driftsatta kontrollcentral. Även om SDATS var först är man inte längre ensam på marknaden. Numera finns tre andra stora teknikleverantörer på marknaden. Även om lösningarna skiljer sig åt lite mellan länderna bygger alla på samma grundidé.

Länder med många flygplatser och framför allt de med många små flygplatser var tidigt ute att följa i Sveriges fotspår. Norge är ett exempel på det. En kontrollcentral för flygtrafikledning på distans byggs just nu i Bodö och de första tornen kommer att driftsättas inom det närmaste året. I Tyskland är Leipzig driftsatt och två till flygplatser är på väg in. Också Finland och Danmark har långtgående planer på att flygtrafikleda flera flygplatser från en gemensam kontrollcentral.

– När man tittar på framtiden så är det många länder som har planer för RTS. I Australien planeras just nu en stor kontrollcentral i Melbourne. Till en början ska mindre flygplatser styras därifrån men senare även större.

Drivkrafterna är desamma för alla

Drivkrafterna för RTS är flera. Först kostnadseffektiviteten, man slipper bygga nya torn. Flygledarbristen är en annan aspekt. Det kan vara svårt att locka personal till en del platser. Med RTS kan man erbjuda en mer attraktiv arbetsmiljö som är framtidssäker för de nya generationerna av trafikledare.
– De tjänster som man på sikt kan utföra i och med digitaliseringen kommer öka kapaciteten och säkerheten. Artificiell Intelligence, AI, ses som en möjlighet och även andra stödfunktioner som inte används idag.

RTS är en marknad som är på väg att lämna den tidiga innovationsfasen. Det är inte längre en fråga om om det går utan hur ska det göras, hur många flygplatser ska vara med, vilken leverantör som är bäst och hur ska vi använda de här olika systemen. De flesta arbetar mot samma mål med en kontrollcentral där man samlar flera flygplatser. Om några år kommer 4-5 gånger så många länder har sina första installationer klara. LFV var först och nu följer världen efter. RTC Stockholm som snart är klart blir världens största produktionsanläggning för flygtrafikledning på distans, ett RTC 2.0. Här har LFV tagit med sig åren av operativ drift från RTC Sundsvall. Från start har RTC Stockholm kapacitet för 12 flygplatser med möjlighet att hantera 24 flygplatser i framtiden.

Nu arbetar LFV och Saab vidare mot visionen av RTS 2030.
– För 10 år sen var iPhone ny. När vi blickar 10 år framåt, ser jag att centralerna kommer arbeta mer med informationshantering. Allt från flygledning, detektera drönare till att stötta flygplatserna med säkerhetslösningar. Att en flygledare hanterar trafiken på fler än en flygplats samtidigt kommer vara verklighet. Konkurrensen ökar genom möjligheten att hantera flygplatser över landsgränserna. Om 10 år finns det säkert också en militär variant av RTS som en del av den militär-civila infrastrukturen, avslutar Niclas Gustavsson.