Jippot som måste klaffa

Cookies

För att förbättra användarupplevelsen använder sig den här webbplatsen sig utav Cookies. Läs mer om Cookies här.

Utskrift från lfv.se

Jippot som måste klaffa

Bild: Bromma flygplats 1949. LFV

"1 trafikledare Frank af Petersen bodde uppe i Abrahamsberg med utsikt över hela stan, Bromma, Sumpan och Kungsholmen. Han skulle ha ett stort party för stora släkten. Så vi från Bromma-tornet var inte påtänkta. Jag fick en förfrågan, vilket var detsamma som en order om ett jippo som måste klaffa. Ordern var noggrann!

Petersen ställde sin klocka exakt på sekunden med Brommatornets. Vi räknade med att börja efter sista start och landning 22.20. Då skulle jag tända belysningen på hela fältet för då skulle gästerna stå på balkongen odh blicka ut över omgivningen. 22.20 + 10 sekunder skulle jag tända flodljusen och 22.35 blinka med Nackamastera fem gånger - och ytterligare några sekunder blinka med banljusen tre gånger. Klockan "12" + några sekunder släcka ner allting. Efter 30 sekunder skulle jag sedan gå ut på balkongen och avfyra en röd raket ut över fältet.

Petersen hade hela tiden dirigerat detta med sin lilla cigaretttändare och förklarade för den hänförda familjemaffian med flera att han höll på att ta patent på den här grejen och att det låg miljonvärden i den. Frank gav mig en rejäl klapp på axeln dagen därpå."

Berättelsen är tagen från boken I Postion - 75 år med svensk flygtrafiktjänst.