LFV News 5 2016

Utskrift från lfv.se

LFV News 5 2016

Trygve Gjertsen utsedd till styrelseordförande i LFV Norway AS

LFV har utsett Trygve Gjertsen till styrelseordförande i bolaget LFV Norway AS med uppdrag att utveckla LFV på den norska marknaden för flygtrafikledning (till höger på bilden ovan tillsammans med LFVs generaldirektör Olle Sundin).
Trygve Gjertsen har verkat länge på flera ledande positioner och haft flera styrelseuppdrag inom skandinavisk luftfart.
– Vi är mycket glada för att ha knutit Trygve till LFV. Trygve Gjertsen har en gedigen branscherfarenhet och ett starkt kundfokus. Med Trygve Gjertsen har vi alla förutsättningar för att skapa en stabil plattform för vår Norgesatsning, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.
Läs hela pressmeddelandet.

Bromma flygplats firade 80 år

Tusentals besökare kom till Bromma när flygplatsen firade 80 år den 21 maj.
Kung Gustav V och Flyghamnstyrelsens ordförande borgarrådet Yngve Larsson invigde flygplatsen den 23 maj 1936 och Prins Bertil var resenär på ett av de första planen som leddes in. Flygplatsen var den första i Europa att byggas med asfalterade banor. I terminalen fanns från början ett inbyggt flygledarrum som senare ersattes med ett torn på terminalens tak. Det nya flygledartornet på Ranhammarshöjden invigdes 2003.

Välkommen till Flygets dag i Almedalen 5 juli

Tisdag i Almedalen är lika med Aerospace Almedalen. Då landar Sveriges centrala flyg- och rymdaktörer i Visby för att återigen leda debatten om flyg och rymd i Sverige, i dag och i framtiden.
Niclas Gustavsson är värd för LFVs programpunkt Luftrum 2040 i digitaliseringens tidevarv. Det börjar klockan 16.00.
Boka den 5 juli i din kalender redan i dag och håll koll på aerospacealmedalen.se för mer information. OBS! Ny adress i år: Strandvägen 4 vid Wisby Strands veranda.
Läs mer på aerospacealmedalen.se.

LFV och Swedavia utreder förutsättningarna för fjärrstyrd flygledning – Remote Tower Services

LFV och Swedavia har undertecknat en avsiktsförklaring, ett Letter of Intent, om att utreda förutsättningarna för att etablera fjärrstyrd flygledning eller Remote Tower Services på fem svenska flygplatser.
– Det pågår utveckling av RTS runt om i världen men LFV var först både med det operativa godkännandet av tekniken och att ta det i operativ drift. I och med vår avsiktsförklaring med Swedavia ska vi utreda förutsättningarna för att etablera en driftsäker och flygsäker flygtrafiktjänst på distans i större skala i Sverige, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.
Läs hela pressmeddelandet.