LFVs Remote Tower Centre närmar sig 4000 loggade drifttimmar

Cookies

För att förbättra användarupplevelsen använder sig den här webbplatsen sig utav Cookies. Läs mer om Cookies här.

Utskrift från lfv.se

LFVs Remote Tower Centre närmar sig 4000 loggade drifttimmar

För ett år sedan startade LFV världens första RTC - Remote Tower Centre - med fjärrstyrd flygtrafikledning. Det skedde i Sundsvall och den första flygplatsen att fjärrstyras blev Örnsköldsvik, startdatum var 21 april 2015. I dag skriver vi 21 april 2016.

Under sommaren 2016 blir Sundsvalls flygplats den andra att fjärrstyras från RTC och flygledarna i tornet flyttar snart in. I anslutning till centralen där Örnsköldsviks flygplats lyser upp skärmarna har Sundsvall Timrå Airport tagit plats. En blinkande schackruta högst upp i bild visar status på flygplatsen i realtid.

- Systemet har fungerat väl. Det är ett komplext system som vi förädlar och utvecklar löpande. Här i Sundsvall är detta vår vardag, vi har tekniken och det operativa kunnandet, det är ”business as usual” för oss, säger Erik Bäckman, enhetschef för LFVs Remote Tower Centre i Sundsvall.

RTC Erik Bäckman

Erik Bäckman, enhetschef på RTC i Sundsvall, ser tillbaka på ett händelserikt år. Efter nästan 4000 loggade timmar har personalen i Sundsvall stor erfarenhet och operativt kunnande i den nya tekniken.  Foto: LFV

 

Han kan konstatera att systemet visar på hög kvalitet i svensk ingenjörskonst och att RTS är en innovation som gjort avstamp i den digitala framtiden.

 

- Det här är bara början på en stor förändring i den är branschen och det har verkligen satt LFV på världskartan. Och med nästan 4000 loggade timmar har vi byggt upp en stor operativ erfarenhet här i Sundsvall, konstaterar Erik Bäckman.

 

LFV fick motta flera priser och utmärkelser för arbetet med RTS, Remote Tower Services, på WATM, global branschmässa i Madrid för Air Traffic Management. I LFVs monter sändes livestreaming från Sundsvall där deltagarna fick följa arbetet och möta medarbetare som svarade på frågor och som demonstrerade hur fjärrstyrningen fungerar - och det i realtid. Efter detta har antalet förfrågningar om besök ökat och man kan tala om en ”Madrid-effekt” även om det internationella intresset varit stort ända sedan den fjärrstyrda trafikledningen sattes i drift.

 

- Jag har absolut en ökad förfrågan i mejlkorgen och något som är väldigt intressant är att FAA i USA vill se hur vi jobbar och ta del av våra erfarenheter.

 

FAA, Federal Aviation Administration, är den federala luftfartsmyndigheten i USA som också är en del av transportdepartementet.

 

Per-Anders Bäckman är RTC Specialist i Sundsvall och berättar gärna om utvecklingen, hur systemet fungerar och de fördelar RTS för med sig.

 

- För mig är det här en positiv uppåtspiral med allt intresse och all utveckling. Att det här systemet till exempel kan få en regional flygplats att överleva ser jag som en viktig samhällsnytta. RTS är en investering för framtiden, säger han. 

 

Att man i LFVs Remote Tower Centre kan gå några få steg men ändå förflytta sig 15 mil till en annan flygplats ser han också som en fördel; det är lättare att ta upp behörighet och flygledarna har alltid kollegor omkring sig

RTC PA Bäckman

Per-Anders Bäckman, RTC Specialist:”För mig är det här en positiv uppåtspiral med allt intresse och all utveckling”. Alla instrument finns på skärmpanelerna. Vill du zooma in något speciellt kan du göra det med hjälp av en penna avsedd för skärmen. Foto: Therése Ny

Siv Sandberg, flygledare, visar hur systemet fungerar på de stora 55-tumsskärmarna, 15 stycken i en halvmåne. En helikopter har parkerat nära ett skogbryn och piloten verkar ha bestämt sig för att ta en fika. Det är sig ganska likt som i ett traditionellt torn. Lite tidigare under dagen ledde Siv Sandberg in ett plan på Örnsköldviks Airport och landningen syntes lika tydligt som genom ett fönster.

RTC Siv Sandberg

Flygtrafikledare Siv Sandberg pendlar från Örnsköldsvik till Sundsvall och visar hur systemet fungerar. Foto: Therése Ny

I mitten av maj kommer kollegorna från Sundsvallstornet att börja arbeta i LFVs RTC för att fjärrstyra planen till och från Sundsvall och personalen är mitt i förberedelseprocessen för att få behörighet.

- Jag ser fram emot att få fler kollegor och jag gillar tekniken, säger Andreas Ahnlund, flygledare i Sundsvallstornet.

RTC Mats Olsson Andreas Ahnlund

Flygledarna Mats Olsson och Andreas Ahnlund i Sundsvallstornet kommer under maj flytta till RTC då Sundsvall Timrå Airport blir fjärrstyrd. Foto: Therése Ny

Generaldirektör Olle Sundin konstaterar att LFV och SAAB tillsammans gjort verklighet av en vision.

 - Jag är stolt och glad över att LFV med Remote Tower Services i dag kan fira ett år i drift. Systemet fungerar mycket väl och intresset i världen är stort. Jag vill tacka alla som arbetar med RTS - tillsammmans skriver vi svensk industrihistoria, säger Olle Sundin.

Remote Tower Services

  • I RTC på Sundsvalls flygplats sitter 15 stycken 55-tumsskärmar som visar hela Örnsköldsvik Airports banområde. I Örnsköldsvik filmas hela flygplatsen från en mast med 14 kameror.

  • Örnsköldsviks flygledare i RTC har hela instrumentpanelen framför sig: kommunikationspanelen, radarn, elektroniskt stripboard, zoomkamera, haverilarm med mera.

  • Tornfönstren har ersatts av skärmar där man tydligt ser vad som händer, och där man även kan zooma in speciella områden. Det finns alltid extra skärmar.

  • I maj börjar Sundsvall Timrå Airport fjärrstyras från RTC och under 2017 kommer Linköping att anslutas.

  • Multipel fjärrstyrning är under utveckling, där en flygledare ska kunna hantera flera flygplatser samtidigt från RTC.

  • RTS är en teknisk innovation som satt LFV på världskartan och RTC har under första året haft besökare från över 40 nationer.

RTC Mast

Masten för fjärrstyrd flygtrafikledning på Sundsvall Timrå Airport. Tekniken har rönt intresse i hela världen. Foto: Therése Ny