LFVs utveckling av flygtrafikledning på distans

Visionen om flygtrafikledning på distans föddes hos LFV i mitten av 00-talet. Att kunna bedriva lokal flygtrafiktjänst och använda tekniken enligt samma principer som man bedriver flygtrafikledning en route var målet. LFV är banbrytande i arbetet med flygtrafikledning på distans och arbetat tillsammans med både industrin och Transportstyrelsen.

  • 2009 startade arbetet med utvecklingen av RTS 2009 som projektet r-TWR inom SESAR.
  • 2011 levererades det första operationella r-TWRsystemet.
  • 2012 började arbetet med att få certifiering.
  • I oktober 2014 fick LFV driftgodkännande för att bedriva flygtrafikledning på distans för Örnsköldsviks flygplats från LFVs kontrollcentral i Sundsvall.
  • I april 2015 blev Örnsköldsviks flygplats världens första flygplats med flygtrafikledning på distans. Det internationella intresset var stort inför och vid invigningen och har fortsatt att vara stort. Under åren har LFV haft drygt 5000 besökare på kontrollcentralen i Sundsvall. Bilden ovan: infrastrukturminister Anna Johansson inviger RTC Sundsvall den 21 april 2015 tillsammans med LFVs dåvarande generaldirektör Olle Sundin och Saabs VD Håkan Buskhe.
  • I november 2017 skrev Swedavia avtal med LFV om att flygleda fyra av Swedavias flygplatser på distans från en nybyggd kontrollcentral på Arlanda. Flygplatserna är Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport.
  • I december 2017 blev Sundsvall-Timrå Airport världens andra flygplats med flygtrafikledning på distans.

Med flygtrafikledning på distans skapar LFV smarta lösningar för morgondagens flyg.