Jekaterina Basjuka tilldelas LFVs innovationsstipendium 2024

Publicerad: 11 december 2024 14:13Uppdaterad: 11 december 14:14

Jekaterina Basjuka, doktorand vid Linköpings universitet, har tilldelats 2024 års innovationsstipendium för sitt innovativa och engagerade visualiseringsarbete inom bemannad och obemannad flygledning samt AI.

– Jag är djupt hedrad över att ha blivit utvald av LFV för detta stipendium, säger Jekaterina.

Hennes insatser har haft stor betydelse i flera strategiska projekt som LFV bedriver, där visualiseringarna skapat en förståelse för avancerade koncept och framtidens luftmobilitet.

Ett av hennes framstående bidrag är kopplat till projekten ART (Advanced Air Mobility Regionala Tjänster) och UTM-City, där hon med lyhördhet och kreativitet utvecklat visuella miljöer som gör det möjligt att demonstrera koncepten för Innovative Air Mobility. Scenarierna har visats i simulatorer framtagna av Linköpings universitet och LFV, vilket har stärkt organisationens förmåga att kommunicera sina visioner för framtidens flygledning.

Jekaterina har även varit en central aktör i internationella samarbeten, bland annat vid Dubai Expo 2020 tillsammans med SAAB och Combitech, samt vid europeiska konferenser som Amsterdam Drone Week, Automationsdagen i Kista och VTI Transportforum.

– Sedan 2021 har jag haft förmånen att samarbeta nära med LFV och byggt starka relationer med många av dess fantastiska medarbetare. Denna utmärkelse känns som ett meningsfullt erkännande av det samarbete och de bidrag vi tillsammans har gjort i olika projekt, och jag är verkligen tacksam för det.

Stipendiet kommer att stödja Jekaterinas pågående forskning, där hon samarbetar nära med LFV. Det kommer bland annat att användas till datainsamling och spridning av hennes forskning vid internationella konferenser.

– Stipendiet kommer att vara till stor hjälp för resor och presentationer samt för att fortsätta utveckla min forskning tillsammans med LFV, avslutar hon.

För LFV är det ett sätt att bidra till en god samhällsutveckling och bygga relationer med studenter, doktorander och Linköpings universitet som lärosäte.

– Det ingår i vårt uppdrag att bedriva forskning och vi har etablerat samarbete med LiU sedan säkert tio år tillbaka. Genom att dela ut stipendier vårdar vi vår relation med universitetet och får också möjlighet att visa upp oss som arbetsgivare, säger Per Bertler från LFV.

Årets högtidliga stipendieutdelning skedde i Wadströmska villan i Norrköping. Vid ceremonin delades stipendier ut till ett femtontal studenter och doktorander av Norrköpings kommun, Norrköpings Polytekniska förening och stiftelser, förutom LFV. Stipendiaterna presenterade sina arbeten och respektive stipendiegivare framförde motivering och tilldelade stipendierna.

Foto: Jenny Widén, Linköpings universitet.

Tidigare LFV stipendiater

Varje år delar LFV ut ett innovationsstipendium på 10 000 kr till en student eller anställd vid Linköpings universitet för att uppmärksamma forskning och innovation kopplat till flygtrafikledning och flyg.

2023, Lucie Smetanova
I sina doktorandstudier fokuserat Lucie på att identifiera och utveckla kvantitativa mått och indikatorer för flygtrafiken till och från en flygplats avseende effektivitet och hållbarhet. Lucie arbetade med data från följande flygplatser Oslo, Arlanda, Wien och Dublin och har föreslagit nya prestandaindikatorer.

2022, Henrik Hardell
Henrik har redan ett flertal accepterade publikationer i välrenommerade forum. Hans arbete har en stark koppling till LFVs pågående arbete med luftrumsoptimering och utvärderingen av så kallad ”point merge” metodik för att effektivt kunna hantera ankommande trafik till svenska flygplatser. 

2021, Elmira Zohrevandi
Elmira disputerade våren 2022, efter 5 års studier och arbete med ATM/Algoritmer och AI. Hennes arbete handlar om generiska representationer av flygtrafik, relaterade informationer och att utvärdera ett generiskt verktyg för konflikthantering inom ATM.

2019, Anna Danielsson och Gabriella Gustafsson
Anna och Gabriella gjorde sin masterexamen inom logistik med fokus på stora flöden av trafik och situationen när det uppstår störningar. De hade ett multimodalt angreppssätt med utgångspunkt från vägtrafik där likheter med störningar från exempelvis väder, stängda flygplatser är stora. Stipendiet användes till att möjliggöra tre månaders utbyte vid Berkeley University, California.

2017, Leo Sedov
Doktorand vid Linköpings Universitet som belönades med LFVs innovationsstipendium för sitt arbete med att ta fram en metodik och verktyg för att optimera sektorisering i NUAC, den svenska delen av luftrummet. Leos arbete som genomfördes som en förstudie i samverkan med Trafikverket har uppmärksammats rejält då det till stor del är nydanande. Leo använde stipendiet för att ytterligare förkovra sig inom ämnet flygtrafikledning (resa och uppehälle) till en konferens ICRAT inom Air Traffic Management.

2016, Prithiviraj Muthumanickam
Doktorand som belönades med LFV innovationsstipendium för sin forskning där han bland annat tittat på arbetsbelastning för flygtrafikledning för flera flygplatser på distans. Prithivirajs informationsvisualiseringar av trafikflöden, operatörens arbetsuppgifter och att göra stora datamängder förståeliga har fått mycket god uppmärksamhet inom ATM.

2015, Åsa Svensson
Åsa har utvecklat en metodik för att samla in operativa data med hjälp av så kallad eye tracking vilket innebär att flygledarens ögonrörelser spelas in och analyseras på olika detaljnivåer. Åsa Svensson var den första doktorand som fick LFVs uppmuntringsstipendium. I dag är hon färdig PhD, och arbetar som Human factors specialist på LFV FoID.

2014, Martin Dahlgren och Viktor Westin
Stipendiet användes till att genomföra och utveckla ett exjobb; kartläggning av de miljö-KPIer som används i Europa samt förslag på nyckeltal. De utfördes tillsammans med LFVs experter i Göteborg. Viktor har deltagit i olika utvärderingsprojekt inom LFV FoI och SESAR.

2013, Alexandra Isulv
Stipendiet användes till en studieresa till Wien och Österrikes motsvarighet till LFV; Austro Control där Alexandra tillbringade en tid vid flygtrafiktjänsten på Vienna flygplats. Ämne: Varför NOTAM och AIP Supplement ibland inte når fram till piloterna.

2012, Oskar Wik och Viktor Westin
Stipendiet användes till förkovran inom utveckling, försök och prov bland annat genom att medverka i ett EU-projekt. Oskar och Viktor gjorde en utredning och analys av lämpliga arbetsuppgifter och nödvändiga verktyg och hjälpmedel för en skiftledare, Watch Supervisor, vid ett framtida center för fjärrstyrda flygledningstorn, Remote Tower.

2011, Jonas Pettersson
Stipendiet användes till förbättringar i utbildning för flygledare. Jonas stora och systematiska engagemang bidrog till att anpassa utbildningen för att bättre möta den yngre generationens förväntningar och sätt att ta till sig information.