Uppgradering av flygledningssystem
Publicerad: 21 november 2024 08:06
LFV har tillsammans med COOPANS fem andra medlemsländer skrivit på ett kontrakt om uppgradering av det nuvarande flygledningssystemet TopSky till ATC One.
COOPANS är ett samarbete mellan sex europeiska flygtrafiktjänstleverantörer för att samordna utvecklingen av ett gemensamt flygtrafikledningssystem. Samarbetet har stadfästs genom avtal som säkerställer utveckling och underhåll av LFVs flygtrafikledningssystem TopSky.
TopSky är ett avancerat flygledningssystem som används för att övervaka, styra och hantera flygtrafik i luftrummet. Systemet är designat för att stödja flygledare med verktyg och funktioner som ökar säkerheten, effektiviteten och kapaciteten i flygtrafikhanteringen.
– Efter en lång process har vi nu säkrat den bästa lösningen för vår allians. Tillsammans med våra partners inom COOPANS har vi skrivit på ett kontrakt avseende uppgradering av nuvarande TopSky till det som kommer att heta ATC One, säger Ann Persson Grivas, generaldirektör LFV och fortsätter:
– Processen visar på styrkan i vår allians. Genom att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål kan vi uppnå framgång på ett sätt som ingen av oss skulle kunna göra på egen hand.
Leverantören Thales ATM kommer leverera ATC One till alla COOPANS medlemsländer.
– I kontraktet ingår samma men också viss förbättrad funktionalitet än i nuvarande TopSky. ATC One har en ny arkitektur och utvecklingsmiljö. Det uppfyller alla nya regelkrav som finns på den här typen av system som till exempel Common Project 1-kraven och kravet på att såväl leverantören som ATM-systemet ska vara certifierade av EASA, säger Anders Andersson, ATM Expert En Route.
I COOPANS ingår flygtrafiktjänstleverantörerna i sex länder, Sverige, Danmark, Irland, Kroatien, Österrike och Portugal.
Bilden är från signeringen på Thales huvudkontor i Rungis i Frankrike den 19 november då LFV representerades av Ulf Thibblin, teknisk direktör.