Frågor och svar
LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart och tjänster för obemannad luftfart. Tillsyn ansvarar Transportstyrelsen för. LFV driver inga flygplatser.
LFV eller Luftfartsverket är ett affärsverk under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet som arbetar med att leda civila och militära flygplan vid start och landning och i luften. Arbetet bedrivs dels vid 16 flygplatser från flygledningstorn, dels vid fyra kontrollcentraler. LFV utvecklar nya flygtrafiktjänster och operativa koncept för att möta ökade krav på kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Vi är också med och utvecklar det europeiska luftrummet genom samarbeten i organisationer och allianser.
I Sverige finns det privatägda, kommunala och statliga flygplatser. LFV har inga egna flygplatser och ansvarar inte för driften av flygplatserna. De statligt ägda flygplatserna drivs av Swedavia.
Aktörer inom svenskt luftrum
ACR, Aviation Capacity Resources, är ett privat bolag som bedriver flygtrafiktjänst vid ett antal flygplatser i Sverige.
Transportstyrelsen är trafikslagsövergripande och arbetar med luftfarts-, järnvägs-, sjöfarts- vägtrafik-, körkorts- och yrkestrafikfrågor. Transportstyrelsen utformar regler och ger tillstånd, till exempel flygcertifikat.
Swedavia är ett statligt bolag som äger och driver statens tio flygplatser bland andra Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport, Göteborg Landvetter och Malmö Airport. Är du resenär och vill veta mer om hur det går till vid flygplatsen, vilka regler som gäller där eller om du ska resa till eller från en av statens flygplatser är det till Swedavia du ska vända dig. Det är också flygplatserna som äger miljötillstånden för sin verksamhet.
SRF, Svenska regionala flygplatser AB, ägs av SRFF, Svenska Regionala Flygplatsförbundet, som är ett samarbetsorgan för Sveriges icke-statliga flygplatser.
Aktörer utanför Sverige
Eurocontrol, den europeiska organisationen för samordning av flygtrafiken i det europeiska luftrummet med närmare 40 stater som medlemmar.
EASA, eller den europeiska byrån för luftfartssäkerhet är den gemensamma europeiska flygsäkerhetsmyndigheten.
ICAO, International Civil Aviation Organization, är ett FN-organ med uppgift att bidra till ökad flygsäkerhet genom gemensamma regler inom bland annat flygtrafiktjänst.
CANSO, Civil Air Navigation Services Organisation är en global intresseorganisation främst för leverantörer av flygtrafiktjänster.
IATA, International Air Transport Association, är en internationell organisation med flygbolag som medlemmar.
Flygledare ser till att flygtrafiken flyter på på ett säkert och effektivt sätt och separerar trafiken, alltså skiljer flygplanens rutter åt så att de inte kolliderar. Flygledare leder trafik i det kontrollerade luftrummet. De håller kontakt med piloter och förare av fordon på marken genom radiokommunikation och de ser var flygplanen befinner sig genom att titta på radarskärmar.
Det finns tre olika roller som flygledare
- flygledare som arbetar i flygledartorn ansvarar för att leda trafiken i luftrummet närmast flygplatsen
- flygledare som arbetar med terminalkontroll radarleder trafiken i luften längre ut från flygplatsen
- flygledare som arbetar med områdeskontroll leder trafik på hög höjd.
Klartecken att starta! Se gärna filmen om arbetet som flygledare.
Vill du bli flygledare? LFV erbjuder utbildning till flygledare.
Luftrummet är indelat i olika skikt beroende på höjd och närhet till en flygplats. Luftrummet närmast en flygplats är så kallat kontrollerat luftrum på alla höjder, det vill säga från marken upp till 14000 meter. Huvudprincipen är att utanför flygplatsområdet är det endast de högre höjderna, 2900 meter till 14000 meter, som är kontrollerat luftrum, övrigt luftrum är fritt luftrum.
I kontrollerat luftrum följer LFVs flygledare flygplanen via radar och har kontakt med piloterna. LFVs flygledare ser till att flygplanen leds på ett effektivt och säkert sätt. I okontrollerat luftrum är det fritt att flyga utan kontakt med LFVs flygledare även om det finns flygsäkerhetsregler även där. Det innebär att exempelvis små sportflygplan och helikoptrar ofta flyger i okontrollerat luftrum utan kontakt med flygledare. Vanliga passagerarflygplan flyger dock alltid i kontrollerat luftrum.
Att designa luftrum och flygvägar är komplext. När man väljer flygvägar måste flera olika faktorer vägas in både när det kommer till säkerhet, kapacitet, ekonomi och miljö.
Regler för svenskt luftrum utformas av
- ICAO, när det gäller regler globalt
- EASA i Europa
- Transportstyrelsen i Sverige.
Transportstyrelsen och EASA utövar tillsyn över de regelverk som gäller för flyget, flygplatserna, flygbolagen och leverantörerna av flygtrafiktjänst.
Avstånden mellan flygplan kan variera beroende på i vilken fas av flygningen det är och vilken storlek det är på flygplanen. Mellan två flygplan som flyger på marschhöjd är separationen omkring 6 kilometer horisontellt och 300 meter vertikalt. Om man skulle överföra flygets horisontella säkerhetsavstånd till bilar som kör 110 kilometer per timme på en motorväg, skulle avståndet mellan varje bil vara omkring en kilometer.
Varje flygplan och helikopter registreras i Luftfartygsregistret som du hittar du på transportstyrelsen.se.
Det finns information om olyckor och tillbud på transportstyrelsen.se. Flygbolag, flygplatser och leverantörer av flygtrafiktjänst är skyldiga att rapportera in avvikelser från normal drift till Transportstyrelsen inom 72 timmar. En avvikelse behöver inte innebära ett haveri eller tillbud utan kan exempelvis handla om att två flygplan under någon del av flygningen har kommit närmare varandra än normal säkerhetsmarginal, så kallat separationsunderskridande.
Information om haverier från hela världen hittar du på aviation-safety.net. Där redovisas alla flygplanshaverier sedan 1940-talet.
LFV lämnar ut uppgifter om tidtabellslagd kommersiell luftfart vilket innebär reguljärflyg och charterflyg. Uppgifter om privatflyg och statsflyg omfattas som huvudregel av sekretess i enlighet med samfärdselsekretessen i 29 kap. 3 § Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Sekretessbestämmelsen skyddar enskild i verksamhet som rör transporter och andra former av kommunikation.
Normalt sett inte. Luftballonger eller helikoptrar har ingen skyldighet att ropa upp trafikledningen om de flyger i okontrollerat luftrum. Om luftfartygen flyger in i kontrollerat luftrum ska de kontakta trafikledningen. Det innebär dock inte med automatik registrering av flygningen.
Avgångs- och ankomsttider finns hos respektive flygplats. Se länkar till svenska flygplatser.
LFVs verksamhet har en direkt påverkan på miljön genom den egna verksamheten och en indirekt påverkan genom flygplanens utsläpp då de flygleds genom LFVs flygtrafiktjänster. LFVs miljöarbete inom den direkta miljöpåverkan sker genom olika aktiviteter för att minska LFVs koldioxidutsläpp, till exempel minskad energiförbrukning och digitala möten för att minska mängden resor. För den indirekta påverkan försöker LFV ständigt hitta nya vägar för att minska utsläppen från flygplan. Vi har fokus på in- och utflygningsvägar till och från flygplatserna samt på sträckan i luften. Free route airspace, eller raka flygvägar, är ett effektivt sätt att minska flygplanens utsläpp som Sverige tillämpar sedan flera år. Det innebär att flygbolagen har möjlighet att flyga rakt inom svenskt luftrum. Avsikten är att flygvägen ska vara så rak som möjligt vilket ger betydande bränslebesparingar och därmed minskade utsläpp av koldioxid. I allt fler europeiska luftrum införs raka flygvägar successivt. Free route airspace är ett krav från EU för att effektivisera flyget och minska utsläppen.
Flygplansutsläpp består huvudsakligen av tre växthusgaser: vattenånga, koldioxid och kväveoxider. Kondensationsstrimmor kallas även kondensstrimmor, k-strimmor eller contrails, och är de molnliknande formationer som bildas av vattenånga som släpps ut efter flygplansmotorer i den kalla atmosfären.
Kondensstrimmor brukar stanna kvar i luften i några minuter. Men under vissa meteorologiska villkor kan kondensstrimmor stanna en längre tid i luften, i timmar eller några dagar. De kan till och med attrahera ytterligare vattenpartiklar och omvandlas till så kallade cirrusmoln, som är ett fjädermoln.
De meteorologiska villkor som behövs för att bilda kvarstående kondensationsstrimmor sker oftare under sommaren, och de kvarstående strimmorna syns tydligt när himmeln är blå.
Kondensationsstrimmor är ett meteorologiskt fenomen som SMHI har stor kunskap om.
Läs mer:
Vi arbetar för att minska mängden störningar från flygbuller genom att, i största möjliga mån, leda planen till flygvägar som ligger vid sidan om tätorter.
Det är flygplatserna som äger miljötillståndet. Om du störs av buller är det därför till flygplatsen du ska vända dig för att framföra dina synpunkter. Flygplatserna har ofta en rutin för att hantera dessa ärenden och kan också lotsa dig vidare om du vill.
Eurocontrols Network Operations Portal kan ge dig en aktuell bild av läget i luften i Europa. Eurocontrol är en myndighet med säte i Bryssel vars uppgift är att samordna flygtrafiken i Europa.
Lägsta höjd för flygning över tätbebyggt område är 1000 fot eller 300 meter. Över icke tätbebyggt område är den lägsta höjden för flygning 500 fot.
Helikoptrar kan utföra inspektionsflygningar av kraftledningar eller utföra kartering. De kan också vara sjuktransporter. Om trafiken upplevs som störande kan man göra en polisanmälan. Om det går att se flygplanets registreringsbeteckning (SE-) kan man via Transportstyrelsens luftfartygsregister ta reda på vem som äger flygplanet eller helikoptern.
För information om att flyga drönare, gå till sidan Flyg drönare med hjälp av LFVs drönarkarta. Vill du söka tillstånd för fotografering med drönare, vänd dig till Länsstyrelsen.