BÄVER - BÄttre VädertjänstER för obemannat flyg

Forskningsprojektet BÄVER – BÄttre VädertjänstER för obemannat flyg – fokuserar på att utveckla vädertjänster för att möta de unika behoven hos obemannade luftfarkoster (UAS). Målet är att skapa förutsättningar för säkra, robusta och kostnadseffektiva flygningar, samtidigt som möjligheterna utforskas för att drönare själva kan fungera som sensorbärare för att förbättra högupplösta väderprognoser.

Framtidens flygvädertjänster

I takt med att obemannat flyg utvecklas ökar behovet av vädertjänster som är anpassade till de specifika krav som dessa luftfarkoster har. Projektet BÄVER adresserar denna utmaning genom ett tredelat tillvägagångssätt:

  1. Behovsanalys
    För att säkerställa säkra och effektiva flygningar kartläggs vilken väderinformation som är mest relevant för drönaroperatörer och andra användare. Detta inkluderar prognoser för vind, sikt och isbildning på olika höjder, samt en riskanalys för att identifiera väderinformation som påverkar flygsäkerhet, robusthet och effektivitet. Under våren 2025 och 2026 planeras workshops för att kartlägga användarbehov tillsammans med intressenter från olika branscher. Den första workshopen är planerad till 19 maj 2025 i Norrköping.

  2. GAP-analys
    Här undersöks vilka vädertjänster som redan finns tillgängliga och vilka gap som behöver fyllas för att möta operatörernas behov. En jämförelse mellan dagens utbud och identifierade behov ger underlag för att prioritera insatser.

  3. Konceptuella lösningar
    Baserat på analyserna presenteras förslag på framtida vädertjänster med hög upplösning i tid och rum. En viktig del är att undersöka hur obemannade farkoster själva kan bidra till väderobservationer som förbättrar prognoser och vädertjänster.

Projektet syftar till att leverera:

  • En kartläggning av användarnas behov av väderdata för planering och flygning.
  • Risk- och kapacitetsanalyser för att bedöma konsekvenser av bristande väderinformation.
  • En GAP-analys som identifierar vad som saknas i dagens vädertjänster.
  • Konceptuella förslag på lösningar för framtidens vädertjänster, inklusive användning av drönare som sensorbärare för meteorologiska mätningar.

Mer exakta väderprognoser kan effektivisera flyget

Vädret är en avgörande yttre faktor som flyget måste förhålla sig till. Som den gröna delen av graferna visar nedan har väder en betydande påverkan och leder ofta till förseningar, ökade kostnader och ökad arbetsbelastning för den europeiska flygtrafiken.

Eftersom vädret ständigt förändras utgör det en osäkerhetsfaktor som kräver resurser i form av dagens flygvädertjänst. Genom noggranna observationer och prognoser underlättas planering och genomförande av säkra flygningar.

Den ökande användningen av obemannad luftfart ställer dock nya krav på vädertjänsten. Med högre upplösning och mer avancerade prognoser skulle fler obemannade flygningar kunna genomföras. Samtidigt skulle även den bemannade flygtrafiken gynnas – mer exakta prognoser skulle möjliggöra bättre beslutsunderlag och minska risken för onödiga förseningar eller inställda flygningar.

En förbättrad flygvädertjänst skulle alltså kunna minska den gröna delen av stapeldiagrammen (som visar på förseningar kopplat till väder) – vilket innebär en effektivare och mer förutsägbar flygtrafik.

Här kan du ta del av statistiken: Balanced Scorecard

Kontakt

Vill du veta mer, kontakta:

Helene Alpfjord Wylde, e-postadress helene.alpfjord.wylde@lfv.se eller telefonnummer +4611192903

Gustaf Fylkner, e-postadress gustaf.fylkner@lfv.se eller telefonnummer +4611192052

Helene Alpfjord Wylde och Gustaf Fylkner

Fakta

Finansiering

Trafikverket

 

Projektledning av projektet

LFV

 

Parter i projektet

LFV (Forskning och Innovation), SMHI (Flygvädertjänsten och meteorologiska forskningsenheten) och Lunds universitet (Institutionen för flyg och aeronautiska vetenskaper)

 

Start- och slutdatum

2024-12-01 - 2027-01-15