Drönarflygning

Om du ska flyga drönare, ett obemannat luftfartyg, behöver du ha koll på vilka regler som finns och var det är ok att flyga. Som drönarpilot måste du följa lagar och föreskrifter för luftfarten. Vilka lagar som gäller och vilka tillstånd som krävs beror på vad drönaren ska användas till och var du ska flyga.

Flyga i närheten av flygplats

För framförande av drönare i luftrum i närheten av flygplats krävs särskilt tillstånd från flygtrafikledningen (eller motsvarande) vid varje enskilt tillfälle. Det kan då i vissa fall krävas en dubbelriktad radioförbindelse eller motsvarande för att erhålla ett sådant. För att komma i kontakt med lokal flygtrafikledning, skicka ett mail till obemannadeluftfartyg@lfv.se så får du ett svarsmail med instruktioner.

Flygplatser där LFV sköter flygtrafikledningen: Arlanda, Bromma, Hagshult, Halmstad, Jokkmokk, Karlsborg, Kiruna, Landvetter, Linköping-Malmen, Linköping-Saab, Luleå, Ronneby, Sturup, Sundsvall, Såtenäs, Umeå, Uppsala, Vidsel, Visby, Åre-Östersund, Örnsköldsvik.

Restriktionsområden där man inte får flyga

Det finns också restriktionsområden i Sverige där det är förbjudet att flyga, till exempel över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker. Om man får flyga i ett restriktionsområde, eller R-område, och vem som ger tillstånd för flygning där beror på vilket område det gäller. En del R-områden är alltid aktiva, vilket innebär att det alltid råder flygförbud där. I andra handlar det helt om ifall där är någon aktivitet som kan störas eller inte.

Du som flyger drönare ska följa regler som gäller för flygningen, se Transportstyrelsens webbplats.

LFVs drönarkarta är en specialgjord karta för fjärrpiloter av obemannade luftfartyg, på engelska UAS, Unmanned Aircraft Systems, även benämnt UAV, RPAS, drönare, och drones. Syftet med kartan är att underlätta för fjärrpiloter att avgöra var de kan flyga utan att störa ordinarie flygtrafik. Kartan är en enkel interaktiv karta som är en spegling av AIP-data.

Drönarkartan fungerar i nyare versioner av de vanligaste webbläsarna och är även anpassad för att fungera på mobila enheter. Om kartan inte verkar fungera som förväntat, försök att uppgradera din webbläsare till en senare version eller prova en annan webbläsare.

Sidan beskriver var flygplatserna ligger, utbredningen av dess luftrum (CTR, TIZ och ATZ) samt permanenta restriktionsområden. Information av tillfällig karaktär, till exempel tillfälliga restriktionsområden eller andra tillfälliga begränsningar finns att läsa i AIP SUP (Aeronautical Information Publication) och i NOTAM (Notices for Airmen).